مهم ترین نکته قرآنى در تبیین حکمت ازدواج، این است که خداوند، وقتى مى خواهد در قرآن حکمت ازدواج و تشکیل خانواده را بیان کند، نمى گوید : حکمت خلقت همسر و تشکیل خانواده، بقاى نسل یا فرزند صالح یا پیشگیرى از فساد یا سازندگى اخلاقى و اجتماعى و یا توسعه ارزش هاى اسلامى است ؛ بلکه به حکمتى اشاره مى فرماید که بدون آن، هیچ یک از اهداف خلقت انسان، قابل تحقّق نیست و آن، عبارت است از آرامش روانى .

بدون آرامش روانى، نمى توان از جوان، انتظار تقوا داشت . بدون آرامش روانى، نه نسل سالم و صالح پدید مى آید، و نه سازندگىِ اخلاقى و اجتماعى اتّفاق مى افتد و نه ارزش هاى دینى و آرمان توحید، گسترش مى یابد .

کاوش هاى میدانى نشان مى دهند که اضطراب روانى و عدم تعادل روحى، نقش عمده اى در فسادهاى اخلاقى و اجتماعى دارد و بیشتر جنایات هولناک و خودکشى ها در میان مجرّدها و به دست آنها صورت مى گیرد .(1)از این رو، تشکیل خانواده مى تواند سهمى اساسى در آرامش روانى و سازندگى هاى اخلاقى و اجتماعى ایفا نماید و این، رمز تأکید قرآن و احادیث اسلامى بر تشکیل خانواده و تحکیم آن و پیشگیرى از فروپاشى این کانون مقدّس است .


(1)تحقیقات نشان داده میزان ارتکاب جرائم و تنوّع و خطرآفرینى آنها در سال هاى نوجوانى و جوانى (پیش از ازدواج) بیش از دیگر سنین است . لذا جامعه شناسان معتقدند بالا بودن سطح جنایت براى طبقات سنّى جوان ، پدیده اى است سخت پایدار . جرایمى از قبیل : جرائم خشونت بار ، تجاوز به عنف و اعتیاد ، بالاترین ارقام خود را در این سنین دارد (جامعه شناسى کجروى : ص ۲۹۵ و ۳۰۷) . همچنین هر چند میزان خودکشى در آمارهاى جهانى ، در میان سالان (۴۵ سال به بالا) بیشتر از دیگر گروه هاى سنّى است ، امّا با این حال ، با اعمال ملاحظات آمارى ، مشخّص مى شود که نسبت خودکشى در افراد مجرّد و تنها ، به مراتب بیشتر از متأهّلان است . البتّه میزان آن در رده سنّى ۱۵ تا ۲۴ سال نیز رو به افزایش است . در ایران ، بیشترین خودکشى در گروه سنّى ۲۵ تا ۳۰ سالگى گزارش شده است . از سوى دیگر ، طلاق نیز خودکشى را افزایش مى دهد . مردانى که از همسران خود جدا مى شوند ، بیش از زنان مطلّقه ، خود را مى کشند . مرگ همسر (زن یا شوهر) نیز میزان خودکشى را بالا مى برد (ر . ک : خودکشى ، دورکیم : ص ۱۸۹ به بعد ؛ گزارش کارگروه خودکشى همایش اسلام و آسیب هاى اجتماعى «منتشر نشده») .

منبع،دانش نامه قرآن وحدیث