شناخت علائم ظهور، از آن جهت داراى اهمیت است که کارکردها و فواید مختلفى را براى مؤمنان در بر دارد. به جهت همین کارکردهاست که اهل بیت علیهم السلام به تبیین علائم براى شیعیان اهمیت داده اند و شناخت این نشانه ها را براى آنان لازم دانسته اند. مهم ترین کارکردهاى شناخت این علائم عبارت اند از:

شناخت حق

ظهور امام مهدى(ع) و آغاز انقلاب مهدوى ، ناگهانى و یکباره است . شناخت این قیام و تمیز دادن آن از واقعه هاى مشابه ، امرى مهم و در خور توجّه است ؛ زیرا آینده فردى و اجتماعى مؤمنان، با آن گره خورده است . انکار این جریان، ممکن است به انکار معرفت امام حقْ منجر شود که بدفرجامى آدمى را در پى دارد .

روشن است که اطمینان بخشى به مؤمنان در باره حقیقت قیام و انقلاب مهدوى، به لوازم و مقدماتى نیازمند است . تبیین علائم ظهور و معرفى آن به شیعیان - بویژه متدیّنان و فرهیختگان - یکى از این مقدّمات و لوازم است که سبب آگاهى و بصیرت آنان در شناخت حقّانیت قیام مهدى خواهد شد.

شناسایى مدّعیان باطل

در طول تاریخ براى گروهى از افرادى که در پى منافع شخصى و گروهى بوده اند، استفاده از مقدّسات، امرى رایج بوده است . این افراد با سوء نیت و گروهى نیز با نیّت اصلاح وضعیت نابسامان موجود در دوره خود ، از عنوان قیام و انقلاب امام مهدى(ع) سوء استفاده کرده و به ناحق، ادّعاى مهدویت خویش را مطرح کرده اند .

اگر چه حقیقت این افراد براى عالمان و فرهیختگان مشخص بوده و هست، ولى امکان فریب خوردن بسیارى از افراد ساده دل نیز با توجّه به روح زلال و صاف آنها ، وجود دارد .

بیان علائم ظهور در کلمات ائمّه اطهار علیهم السلام و جمع آورى آن در متون روایى ، یکى از راه هایى است که امکان شناسایى مهدى واقعى را از مدّعیان دروغین و غیر اصیل، فراهم مى کند .

برپایه تحقیقات انجام شده، شمار فراوانى مهدى دروغین در طول تاریخ بیش از هزار ساله غیبت شناسایى شده اند.که هیچ یک همراه با علائم معرفى شده از ناحیه پیامبر صلى اللّه علیه و آله و امامان علیهم السلام نبوده است .

از این رو ، این علائم به شناخت مدّعیان دروغین و ناراستىِ ادّعاى آنان، کمک کرده است .

منبع:دانشنامه امام مهدی