امام علی(ع) فرمود: «امر به معروف ذلیل می‎گردد و فاسق به‌خاطر انجام آنچه خدا دوست نمی‎دارد ستوده و پسندیده می‎شود» کمااینکه امروزه می‎بینم متاسفانه عده‌ای از مردم وجود دارند که اگر کسی، شخصی را به‌خاطر گناهی که انجام داده، امر به معروف و نهی از منکر کند دیگران کاسه داغ‌تر از آش می‎شوند به‌جای این‌که از شخص آمر دفاع کنند از طرف گنه‌کار دفاع می‎کنند مثلاً اگر کسی شراب بنوشد می‎گویند برای سرگرمی و تفریح است چه کارش داری اشکال ندارد، رهایش کن.

امام علی(ع) همچنین فرموده است: «دنیا بر اهل دنیا پشت می‎کند و شدت گرفتاری زیاد می‎شود و نیز فرمود: مردم با یکدیگر معامله ربا کنند و در زنا تظاهر نمایند و دروغ را حالا شمارند و پیروی هوا و هوس باشند».
امام صادق(ع) نیز فرموده است: «وقتی‌که چهره‌های زیبا و درون‌های زشت و پست برای مردم زمان باشد هرکس آنها را ببیند به شگفت افتد و هرکه با آنها معامله کند به وی ستم نمایند».
امام علی(ع) نیز در حالات آخرالزمان فرمود: «مرد از همسرش بلکه از راه دامن زن(زنا) ارتزاق می‎نماید حتی اگر طول و عرض خود را در اختیارشان بگذارد نهی نمی‎کند و آنچه دیگران درباره زنش می‎گویند و زشتی کارش فراگیر شده است بی‌توجه می‎ماند چنین مردی دیوث است».(یوم الخلاص، ص ۴۴۹)