آقایان! مطابق میل خانمتان لباس بپوشید، در خانه نیز آراسته و دلربا باشید، هوش و حواس همسرتان را ماهرانه به خود جلب کنید، با این کار، غدد جنسی او را نسبت به خود فعال کنید و عفت او را نسبت به دیگران فزونی می‌‌بخشید.

(امام رضا(ع)، مکارم الاخلاق، ص۸۰)

 

هیچ حلالی لذت بخش‌‌تر از همبستر شدن با همسر نیست، ولی زیاده روی در این امر روا نیست، میانه روی در آمیزش، به سلامت آدمی می‌‌افزاید و عمر را زیاد می‌‌کند.

(امام صادق(ع)، وسائل الشیعه، ج۱۴، ص۹۶)

 

مرد باید مقداری از شهوت خود را نگه دارد که همواره توانایی جنسی داشته باشد، زیرا اینکه زن شوهر خود را در امور جنسی توانا بیابد، بهتر از این است که او را ناتوان ببیند. مرد ناتوان، نمی‌‌تواند همسر خود را راضی نگه دارد.

(امام علی(ع) همان، ص۱۸۰)

 

همان گونه که در امور جنسی زیاده روی نارواست، کم گذاردن و سستی کردن نیز ناشایست است، روا نیست مرد بیش از ۴ ماه، آمیزش جنسی با همسر جوان خود را ترک کند، حتی اگر مصیبت دیده باشد.

(امام رضا(ع)، همان، ۱۸۸)

 

مراقب باشید، «رو به قبله» و «پشت به قبله» با همسر خویش هم بستر شدن، زشت و ناپسند است. حرمت کعبه را نگه دارید و خدا و فرشتگان را از خویش ناخرسند نسازید.
(امام صادق(ع)، همان ص۱۴)

 

در اول شب(چه زمستان و چه تابستان)، آمیزش نکنید، زیرا معده و رگها پر است و موجب بیماری نقرس، سنگ مثانه، ضعف چشم و چکیدن ادرار می‌‌گردد.

(پیامبر اکرم(ص)، همان ص۹۱)

 

اگر فرزند کم عقل ودیوانه و جذامی نمی‌‌خواهید؛ در اول، وسط و آخر ماه(قمری) با همسر خود آمیزش نکنید، چه بسا ممکن است آن چه نمی‌‌خواهید صورت پذیرد.

(پیامبر اکرم(ص)، همان ص۹۱)

 

در شب عید فطر، عید قربان و نیمه شعبان نیز از آمیزش به قصد فرزنددار شدن دوری گزینید، چرا که ممکن است فرزند شما شرور، معلول، بد یمن و زشت رو گردد.

(پیامبر اکرم(ص)، وسایل الشیعه ج۱۴، ص۱۸۷)

 

اگر گاهی چشمانت بی اختیار یا با اختیار به زنی افتاد و مسحور او شد و دلت لرزید، پیش از این که پایت بلغزد، چشم فرو بند و در اولین فرصت با همسرت همبستر شو، چرا که زنان همگی مانند همند.

(امام علی(ع)، همان ص۷۳)

 

چون همسرت باردار شد، از آمیزش بپرهیز، تنها در ماه های اول(البته با مشورت پزشک) می‌‌توانی با وضو به نزدیکی اقدام کنی، جنینی که در رحم همسرت است، بسیار مقدس و قابل احترام است.

(پیامبر اکرم(ص)، همان ج۱۴ ص۱۸۸)

 

زنان به قدر کافی از عادت ماهیانه رنج می‌‌برند، روا نیست با آمیزش در این دوران به رنج آنها بیفزاییم. این عمل علاوه بر حرمت شرعی؛ غیر اخلاقی و غیر بهداشتی نیز می‌‌باشد، در این اوقات می‌‌توان از دیگر اعضا بهره برد.

(امام صادق(ع)، همان ج۱، ص۵۷۱)

 

عشق به همسر، گرما بخش و انرژی زاست، با اعلام این عشق به او، قلب وی را تسخیر کنید. «دوستت دارم عزیزم» جمله‌‌ای است که هیچ گاه از قلب زن بیرون رفتنی نیست، همسر خود را از این کلام آتشین محروم نسازید.

(پیامبر اکرم(ص)، همان ص۱۰)

 

هر کار از راه خود به انجام رسد نیکوست. آمیزش با همسر نیز باید از طریق معمول صورت پذیرد تا آرامش جنسی و روانی حصل آید. نزدیکی با او از پشت، به شدت مکروه، نامیمون و غیر بهداشتی است.

(پیامبر اکرم(ص)، همان)

 

گاهی سر بر بالین همسرتان بگذارید، با او گفتگو کنید، کلمات سوزان و عاشقانه رد و بدل کنید، یکدیگر را در آغوش بفشارید، عشق بازی با همسر؛ سرگرمی مومن است.

(پیامبر اکرم(ص)، همان ص۸۲)

 

هم آغوشی را برای آخر شب بگذارید، زیرا برای بدن مناسب، برای فرزنددار شدن امیدوارتر و فرزند عاقل‌‌تر خواهد شد.

(امام رضا(ع)، سفینه البحار، همان)

 

و بالاخره وقتی در بدن احساس ناراحتی می‌‌کنید و علتی برای آن نمی‌‌یابید، وقتی احساس می‌‌کنید حرارت بدنتان بالا رفته و عضلات بدن شما رو به تحلیل می‌‌رود و هنگامی که به دنبال مأمن و مأوایی می‌‌گردید که شما را آرامش بخشد، به نزد همسرتان رفته و با آمیزش، خود را شفا بخشید.

(امام علی(ع)، حلیه المتقین، ص۷۵)

 

و آخر اینکه آنچه در خانه می‌‌گذرد امانت است، روا نیست زنها آنچه میان آنها و شوهرانشان در خلوت می‌‌گذرد به زنان دیگر بازگو کنند.

(پیامبراکرم(ص)، وسائل الشیعه، ج۱۴، ص۱۵۴)